יום רביעי, 17 בנובמבר 2010

החרם על אריאל- הבעלים של המוסר ואדוני הערכים

שלום, שמי דויד גרוסמן אתם יכולים לקרוא לי המלך. שלום, שמי ענת גוב בשבילכם המלכה. אני איתי טירן הנסיך שלכם ואני עדנה מז"יא הנסיכה. שלום לכם, אני הארי פולמן יורש העצר ואני אסף הראל המסודר בזכות "מסודרים". אנחנו יחד, עם עוד כמה עשרות תל אביביים מתנשאים ויהירים, רכשנו לפני שנים רבות את הבעלות על המוסר, המצפון והערכים של מדינת ישראל. כידוע לכם, אנחנו נוהגים לבחון כל מקרה לגופו ולהעניק את אחד התארים: "פאשיסט" או "נאור", ממש בדומה ל"שיק" ול"שוק" של "פנאי פלוס". לדוגמא, הענקנו את התואר "פאשיסט" לשר (הרוסי והגזען) ליברמן על שרצה, ברוב חוצפתו, לדרוש נאמנות למדינה מאזרחי ישראל הערביים. היום אנחנו מעניקים את התואר "נאור" לכל מי שיצטרף לעצומה להחרים תרבותית את תושבי העיר אריאל, שהרי הם קיבלו כבר מזמן את התואר "פאשיסטים" על כך שהחליטו להישמע לבקשת ממשלתם ולהתיישב בעיר כצורך ביטחוני וציוני (בן פורת יוסף).
חרם האומנים על אריאל חושפת את פרצופם הצבוע של אנשי הרוח והתרבות המדומים ומבליטה את פרצופם של האומנים הנאורים באמת. הדיבור המליצי של אותם סמרטוטים צבועים על זכויות האדם והאזרח, על הצורך בשוויוניות, על דמוקרטיה, ליברליזם, פלורליזם, מוסר, מצפון, ערכים וחרטטיזם התנפצה לה פתאום והתחלפה עם אג'נדה צרה ופוליטיקה קטנה. אותם מחרימים מנסים בכסות צו מצפונם להצדיק חרם על אזרחי מדינת ישראל המתגוררים כחוק ביישובם. גם אם דעתם הפוליטית היא ששטח זה צריך להינתן לפלשתינאים, היש בכך משום הצדקה להחרים? האם לגיטימי שחייל המתנגד אידיאולוגית לשמור על היישוב עופרה יסרב לעשות זאת? ואיך כונו אותם מתנחלים שרצו לסרב פקודה של פינוי יישובים בשל צו מצפונם? האם חקלאי המשווק פירות וירקות יכל יהיה להחליט מחר שהוא מחרים את קערת הסלט של תושבי גוש עציון או מעלה אדומים? והאין בכלי החרם משום פגיעה אנושה באותם ערכים שאתם עצמכם (ובצדק!) מקדשים?
הפובליציסט, דויד גרוסמן, כתב השבוע טור בעיתון "ידיעות אחרונות" בו הוא ניסה להסביר את החלטתו להדיר רגליו מאריאל. בפתיחת דבריו, כתב הפובליציסט גרוסמן, שהמעשה של האומנים הוא אינו חרם. חרם, כך כתב גרוסמן, מזכיר לנו אירועים קשים בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי, אני מעדיף לקרוא למעשים שלנו הימנעות. הימנעות מלהופיע באריאל. מכבסת המילים הזו לא חדשה בממלכת המוסר והמצפון. כך מכשירה לעצמה בכל פעם מחדש הממלכה את מעשיה- שהימין מחרים הוא "פאשיסט" שהשמאל מחרים (נמנע כמובן) הוא "מצפוניסט".
בסוף שנות השישים, אחרי שישראל סיימה את אחת מהמלחמות המפוארות ביותר שידעה האנושות, מלחמת ששת הימים, כתב המחזאי חנוך לוין את "מלכת האמבטיה". "מלכת האמבטיה" הוא מחזה המבקר את אווירת הזחיחות והיהירות ששררה באתם ימים בארץ ישראל נוכח הניצחון הכביר. הצנזורה, באווילות מיותרת, צנזרה חלקים לא פטריוטיים מהמחזה ובתגובה כתב חנוך לוין את "יומנו של צנזור"- המתאר סיטואציה אבסורדית שמצנזרים את המחזה "אותלו" של שייקספיר. מאז התבגרה המדינה והספיקה לממן את הסרטים "ג'נין ג'נין", "ואלס עם באשיר", "עג'מי" ועוד יצירות המבקרות את מדיניותה של הממשלה. בשם חופש הביטוי המקודש, כיאה למדינה דמוקרטית. לא עלה על דעתם של הארטיסטים המתנשאים הללו, שחלקם כלל לא שירתו בצה"ל, שתושבי אריאל, המגנים בגופם על מעוזי השמאל התל אביבים, הם-הם אשר מממנים, בין היתר, את הופעותיהם, גם כשאין הן תואמות את השקפת עולמם של תושבי אריאל. תושבי אריאל עשו זאת גם כאשר אותם אנרכיסטים חתרו ללא הרף, באמירותיהם ובמחזותיהם, תחת עצם קיומה של אריאל, וירקו עליהם ממרומי מצפון השחץ המיוסר שלהם.
להיות ממומנים גם בכספם של תושבי אריאל – למה לא? הרי לכסף אין ריח. אבל להופיע באריאל – זה כבר, מבחינתם, "בעיה מוסרית מצפונית".
ואשרי האיש העקרוני והאידיאליסט ההולך עם מצפונו ויושרו האישי ונמנע, אבוי, מלהופיע באריאל החוטאת. אך ראו זה פלא, אנשי הבעלות על המוסר והערכים עתה יוצאים חוצץ נגד המדינה המאיימת לא לממן את מי שיעשה סלקציה בתרבות בין אזרחי ישראל השונים. נו, תנחשו איך הם קוראים עתה לשרת התרבות לימור לבנת- ניחשתם נכון- "פאשיסטית". בדיוק כמו חבריהם באקדמיה, כך גם האומנים המחרימים, מעוניינים הם להחזיק במקל בשני קצותיו. אנשי אקדמיה קוראים לאקדמאיים וחוקרים בחו"ל להחרים את ישראל, בעוד הם עצמם מקבלים מישראל משכורת ומשתמשים במוסדותיה של המדינה. עתה רוצים האומנים להחליט בפני מי להופיע וזועקים איך מעיזים לחשוב לא לשלם להם על כך.
לסיום, משפט אחד לגופו של עניין: עפ"י החוק הבינלאומי והאמנות השונות, נקבע כי שטח כבוש יש להחזיר לריבון. גם אם לשיטתכם השטח באריאל ובשאר הישובים ביהודה ושומרון הוא כבוש, יש להחזירו לריבון שהיא ירדן. המלך חוסיין בהסכם השלום עם ישראל ויתר על יהודה ושומרון ובקעת הירדן. אז למי נחזיר את השטח הכבוש אם הירדנים ויתרו עליו? עכשיו תשלפו את טענות זכויות האדם של הפליטים הפלשתינאים (שזוהי סוגיה שיש לפתור), אך כבר אמרנו- אצלכם מונף דגל זכויות האדם והאזרח רק שנוח.

15 תגובות:

  1. גיא יפרח- מתי תפסיק לכתוב למגירה (כן! הבלוג הזה זה מגירה). טור כזה צריך להתפרסםב"ידיעות" או "ישראל היום". תמשיך לכתוב את מה שכל כך הרבה חשים בדיוק יוצא דופן.
    אוהבים אותך!

    השבמחק
  2. זכותו של אומן להתנהג לפי מצפונו. רק במדינות חשוכות לא ממנים תרבות משום שהיא לא עולה בקנה אחד עם התפיסות הפוליטיות של השלטון. גם אם מצפונו של חייל לא מאפשר לא לאחוז נשק זה בסדר, זה נקרא פצפיזם וגם צה"ל מכיר בכך. השיח האלים הזה לא יוביל אותנו לשום מקום

    השבמחק
  3. לזאת מלמעלה- רותי יוסף
    המזל שלנו שאין הרבה אנשים כמוך שחיים בסרט. המזל שהרוב שפויים ומציאותיים והם גם שומרים על כך שנוכל לחיות במדינה שלנו לנצח. אם היו משכפלים כמותך היינו מזמן בים. תחשבי על זה. גיא (המפקד מס' 1 שהיה לי!) אחי טור ענק.
    אפי שמעוני

    השבמחק
  4. לרותי יוסף
    זכותה של נבחרת הציבור להחליט על צעדים כלפי סוררים על פי הזכות שניתנה לה מהרוב.
    רמיזה
    את המיעוט.

    השבמחק
  5. רותי,
    אני באמת מנסה להבין מאיפה הבהלה. לאיזה חלק בטור את מתייחס כ"אלים". זוהי הבעת דעה. אמנם אסרטיבית, אמנם קולקטיבית, אמנם דעה אשר מגנה על אילו שקולם לא נשמע בתקשורת חדשות לבקרים, למרות שאני מאמין שהם הרוב, אבל "אלים"?!. אולי כאשר פרט מאותו ציבור שאת כנראה משתייכת אליו רוצה להביע את דעתו ולגבות זאת במעשים אשר "לא פוגעים" בזכויות אדם(של אחינו כמובן הפלסטינים) את קוראת לזה פצפיזם או מצפוני או מוסרי, וכאשר אדם מצדו השני של המתרס רוצה לעשות דבר דומה את קוראת לזה מיד "אלים" ומקימה צעקה שמטרתה היא השתקה, דה-לגיטימציה וטשטוש האופי הדעתני וכן הדמוקרטי המקודש, כגון טור זה.
    צר לי שהמשפט הבא חל עליך וטוהר תגובתך מוטלת בספק בעיניי: "הפוסל, במומו פוסל" או אולי במקרה שלך "הפוסל במומו, פוסל".

    השבמחק
  6. הגיע הזמן שנפסיק להוציא קיטור במילים ונתחיל לעשות מעשים כנגד האנטי דמוקרטיים האלה.

    השבמחק
  7. יש אנשים שאוהבים להיתייפיף ולשחק אותה נאורים וצדיקים כאשר הנושא לא נוגע בהם. גברת רותי, כאשר חייל לא מוכן לאחוז נשק ולתרום כמו שמצפים ממנו אלא איך שהוא רוצה ונוח לו, שלא יתגייס (מה לעשות עברנו את כיתה ג').המדינה שלנו מוקפת אוייבים שאומרים לא פעם אחת על רצונם להשמידנו. אז אם כולם היו כמוך "חמודים" ומתוקים איפה נראה לך היינו היום? . באותו הקשר מי שמקבל כסף מהמדינה (על כל חלקיה) כדי שיתרום באופן תרבותי, צריך לעשות כך ואם לא בא לו בגלל שהמצפון לא מאפשר לו אז שלא יקבל כסף (נראה שבלקבל המצפון לא מפריע) ולא יופיע בכלל אנו לא צריכים אנשים כאלו.
    גיא, אני מסכים איתך במאה אחוז וזה ממש מעורר הערצה הנחישות שלך להשמיע את דעתך הנוקבת, והציונות שלך למדינה. המשך כך.

    השבמחק
  8. רותי כפרה שלי עיניים. את טיפלה מבולבלת.
    את מערבבת את נושא המימון של תרבות לטובת הכלל
    לבין דרישות תוכן וצנזורה.
    לא נורא מותק זה טעות ידועה של יפי נפש שמסלפים עובדות ואמת בכדי שיוכלו להמשיך לדרוס ברגל גסה את המנהל התקין שבשמם הם פועלים. לא היה וגם אסור שיהיה שום התערבות בתוכן בשום צורה. אבל יש הבדל בין זה לבין סירוב לקיים מופעים בפני מגזרים מסוימים או כפי שהתנסח אסף הראל חסרי תרבות החיים בין הנשק לתנך
    בואי נסכם את הדיון בשאלה אחת. האם את הוד מטלתך הנאורה היית מסכימה שגוף הממומן על ידי המדינה תבחר שלא לבצע את מלאכתה במשולש כי הם לא מוכנים לעבוד בפני ערבים שלא שומרים אמונים למדינה? האם גם אז תאמרי שמותר להם וזה נאור וזכותם ושאסור לפגוע במימון פעולתם?

    השבמחק
  9. גיא אמרת הכל,בדיוק מה שאני ועוד רבים חושבים,זה כל כך נכון ומצד שני כל כך מרגיז שהקול הזה נשמע רק בבלוגים צדדיים ולא מקבל חשיפה ארצית,זה מזכיר לי את חוסר הצדק ואי השיוויון בה מוצגת בית"ר ירושלים בתקשורת,דוגמא קטנה לכך זה הגול של ביתר נגד הפועל שנפסל בטענת נבדל שלא היה וראינו רק שידור חוזר אחד,אפילו לא נכנס לתקציר ואף אחד לא ציין זאת,מה לעשות שהבמאי כנראה אוהד הפועל,אולי לחלק זה נשמע דפוק לעשות את ההשוואה אבל זה בדיוק אותה הברנג'ה ששולטת ומושכת בחוטים ממש כמו במשטרים אפלים ואפשר לומר מדכא את הצד השני

    השבמחק
  10. יישר כח גיא, הלוואי והיו הרבה אנשים כמוך שאיכפת להם מהמדינה ומהזולת. בע"ה ראש העיריה הבא של מעלה אדומים

    השבמחק
  11. "משנאיך ומחרביך ממך יצאו.." - כך נאמר וכך קורה.
    צריך להגדיר דמוקרטיה. לתת גבולות ברורים לחופש הביטוי ולא חשוב כמה אדם הוא מפורסם, עשיר, מקושר ומתוקשר. אולי שכחנו בכלל למה התחלנו ללכת, אנשים חזרו לארץ אבותיהם כדי שלעם היהודי יהיה לאן לחזור.
    לכל יפי הנפש - כשנזרק לים - תזרקו איתנו. לא יזקף לטובתכם הבגידה בעמכם.
    גיא יקירי - כל הכבוד. תמשיך ונדאג שקולך יוסיף להדהד!

    השבמחק
  12. טור מדהים המשך כך - גאים בך.
    גם התגובות פה מחממות את הלב.
    מאחלים לך שתמשיך לכתוב ולומר את אשר על ליבך.

    אמא שלך

    השבמחק
  13. גיא אני מסכים אם דעותיך, טור גדול ואמיץ בדיוק כמו שצריך.
    לצערי אני נתקל לא מעט באנשים בעלי דעות של "אוכרי ישראל", אני לא מדבר על החרמת מקום הצגתה של הצגה זו או אחרת, אלא על דעות אשר לדעתי נובעות מבורות וניתוק מוחלט ממורשת מדינת ישראל בפרט והעם היהודי בכלל.
    את דעת מרבית "האזרחים" הבוגרים קשה כבר לשנות וטור כזה או אחר לא ישנה את דעותיהם, לדאבוני.
    אני כבר חושב על זה לא מעט - חייב להכניס לתכנית החינוך ולבחינות הבגרות את מורשת מדינת ישראל, איך יכול להיות שהחיבור שלי למדינת ומורשתה (מעבר לזאת שהוקנתה לי ע"י הורי) בוצע לראשונה בצה"ל.
    מה קורה לכל אלו אשר לא שירתו בצה"ל, ו\או ביחידות קרביות, ו\או עברו קורס קצינים. מעיין פלך אוכלוסיה זה ירכוש את הערכים ואת חשיבות קיומנו בא"י.

    חובה להכניס תודעה זו לדור הצעיר... ולפתוח את אפיקיהם דרך ראות העין של ההיסטוריה כהווייתה ולא דרך ערוצי התקשורת שמרביתם בכלל פרו פלסטיניים.
    להכניס את מורשת ישאל לבחינות הבגרות למען הדור הצעיר...

    חזק ואמץ

    השבמחק
  14. הי גיא,
    כל הכבוד על המילים,
    אני במקומך הייתי מצנזרת את שמותיהם של ה"אמנים", לא צריך לעשות להם פרסום, והרי כל המהומה לטובת הפרסום. הם תל-אביביים, אין להם מצפון או עקרונות.

    השבמחק
  15. אני מניח ש"סמרטוטים צבועים" הוא ביטוי חזק שכנראה גרם לרותי לטעון ל"אלימות". סמרטוט צבוע, יכול להיות כמובן גם פיסת בד ישנה בצבע כלשהו - כחול נניח... :-)
    אין ספק שאנשי אריאל אינם אשמים במדיניות ממשלתם וזכותם, כמו כל אזרח משלם מיסים אחר במדינת ישראל, לצרוך תרבות. חד וחלק.
    זכותו של שחקן לא להופיע, אם אין רצונו בכך. יש לו גם הזכות להתארגן ולכתוב מכתב מחאה, להמנע ולהתארגן בקבוצות. שחקן תיאטרון אינו חייל. וגם לרוכל בשוק, באופן עקרוני (לצערנו - בחברה קפיטלסטית חזירית) מותר לא להעביר את סחורתו לאריאל (כמובן שהוא לא יעשה זאת כיוון שיפסיד כסף בשל כך.)
    הפיתרון - סובלנות וסבלנות כלפי האחר. צריך השחקן להבין את מכלול הבעיה לפני שהוא יוצא בהצהרות. צריכה המדינה לגנות את ההצהרות - הרי היא זו ששלחה לשם את האנשים. צריך פובליציסט שיגנה את המדינה על הגינוי וצריך כותב מוכשר ויוצא דופן כמו גיא שיסביר לכולנו למה מזמן איבדו כאן כולם את ההיגיון וצלילות הדעת.

    שי :-)

    השבמחק